Mając ugruntowany pomysł na nowy, innowacyjny produkt cyfrowy, nie sposób opierać się jedynie na intuicji podpowiadającej, że tworzone rozwiązanie niebawem wprost zrewolucjonizuje branżę IT. Wejście na rynek z nowym produktem bez wcześniejszej weryfikacji pomysłu wśród potencjalnych użytkowników niesie za sobą ogromne ryzyko niepowodzenia planowanej w ten sposób inwestycji. Właśnie dlatego firmy technologiczne zwykle wykonują najpierw MVP, czyli wersję podstawową produktu. Co to jest MVP, kiedy warto w to zainwestować i dlaczego jest to opłacalne rozwiązanie? Sprawdź!
MVP – co to znaczy?
Wersja MVP – skrót od Minimum Viable Product – to produkt we wczesnej fazie rozwoju. MVP z założenia powinna zawierać maksymalnie kilka podstawowych, najbardziej niezbędnych funkcji, które są kluczowe z punktu widzenia docelowego użytkownika. Nie oznacza to jednak gorszej jakości – Minimum Viable Product nie powinien odbiegać swoim standardem od jakości finalnej.
Celem tworzenia wersji MVP jest przede wszystkim zaprezentowanie nowego rozwiązania wczesnym użytkownikom w kształcie umożliwiającym im miarodajną ocenę przedstawianego produktu. To pozwala bowiem na zebranie od nich zweryfikowanych informacji na temat tworzonego produktu i oszacowanie rentowności samego pomysłu przy jednoczesnym wykorzystaniu możliwie najmniejszych zasobów.
Stworzenie MVP stanowi zatem szybki i stosunkowo tani sposób walidacji pomysłu biznesowego, pozwalając jednocześnie w łatwy sposób zebrać wartościowy feedback od potencjalnych przyszłych użytkowników. Zaprezentowanie produktu w podstawowej wersji posiadającej jedną lub maksymalnie kilka najważniejszych funkcjonalności jawi się jako zdecydowanie bardziej opłacalne rozwiązanie niż ciągłe dopracowywanie aplikacji jedynie na podstawie niezweryfikowanych założeń biznesowych jej twórców.
Sytuacja, w której firma udostępnia użytkownikom po raz pierwszy już kompletny, w pełni gotowy produkt, jest bardzo ryzykowna. Na finiszu prac programistycznych nierzadko okazać się może bowiem, że poświęcony wysiłek, czas i fundusze zostały wydane na marne, gdyż finalny produkt nie spełnia oczekiwań klientów i nie jest odpowiednio dostosowany do wymagań rynku. W celu wyeliminowania takich scenariuszy tworzy się właśnie MVP produktu.
MVP a prototyp
Prototyp, podobnie jak MVP, służy do weryfikacji początkowego pomysłu biznesowego. O ile jednak prototyp można porównać do pierwszego szkicu produktu, którego podstawowym zadaniem jest szybkie przetestowanie kluczowych pomysłów i założeń tworzonego rozwiązania, o tyle MVP stanowi już bardziej użyteczną wersję produktu z podstawowymi funkcjami. Na podstawie MVP możliwe jest zatem nie tylko zweryfikowanie samego pomysłu, ale również przetestowanie produktu z jego kluczowymi funkcjonalnościami.
Kiedy tworzy się MVP?
Wejście na coraz bardziej wymagający rynek IT z nowym produktem zawsze obarczone jest pewnym ryzykiem i dozą niepewności, szczególnie jeśli firma opiera się jedynie na niepotwierdzonych założeniach biznesowych i niesprawdzonych hipotezach rynkowych. Dlatego w celu zredukowania ryzyka niepowodzenia inwestycji, udostępnia się uprzednio użytkownikom MVP produktu, pozwalającą na określenie faktycznego potencjału projektowanego rozwiązania.
Z tego powodu wykonanie wersji Minimum Viable Product jest szczególnie rekomendowane rozmaitym startupom, którym najbardziej zależy na redukcji nakładów finansowych oraz czasu pracy programistów. Nie oznacza to jednocześnie, że MVP to rozwiązanie jedynie dla młodych, rozwijających się biznesów – w równym stopniu tworzą je także duże korporacje o stabilnej pozycji rynkowej, gdy chcą np. wprowadzić nowy produkt do swojej dotychczasowej oferty.
Dlaczego warto wykonać Minimum Viable Product?
Wiedząc już, co oznacza MVP oraz mając świadomość, że jest to dobry sposób na szybkie zweryfikowanie zarówno pomysłu, jak i założonego modelu biznesowego, skupmy się teraz na pytaniu: dlaczego właściwie warto tworzyć Minimum Viable Product? Poniżej znajdziesz kilka kluczowych korzyści płynących z tego rozwiązania dla biznesu.
Minimalizacja ryzyka
Jeśli masz ugruntowany pomysł na nowoczesną aplikację, z pewnością zależy Ci na efektywnej realizacji Twojej wizji. Pamiętaj jednak, że nawet mając rzetelnie przemyślaną koncepcję, nie ustalisz jego faktycznego potencjału biznesowego bez dokładnego badania rynku i odpowiedniego dopasowania produktu do potrzeb docelowej grupy odbiorczej. Inwestując czas i pieniądze w duży, innowacyjnych projekt IT, nie sposób bowiem opierać się wyłącznie na własnych przypuszczeniach czy wciąż zmieniających się tendencjach rynkowych. Dużo rozsądniejszą strategią jest sprawdzenie ich odpowiednio wcześnie w konfrontacji z realnymi użytkownikami – oddając im do użytku wersję MVP produktu.
Przetestowanie projektowanego rozwiązania wśród wczesnych odbiorców pozwoli Ci znacząco zredukować ryzyko niepowodzenia, które w tym przypadku okupione byłoby stratą nie tylko zasobów finansowych, ale również czasu.
Weryfikacja potencjału rynkowego niskim kosztem
Podstawową ideą tworzenia MVP produktu jest wykorzystanie możliwie najmniejszych nakładów. Udostępnienie pierwszym użytkownikom produktu we wczesnej fazie rozwoju umożliwia jego efektywne skalowanie w oparciu o zweryfikowane opinie i sugestie ze strony bezpośrednich odbiorców aplikacji. Dzięki temu firma nie ryzykuje przepalenia budżetu na tworzenie rozwiązania, które finalnie mogłoby okazać się zupełnie nieatrakcyjne i niepotrzebne dla docelowych użytkowników. Product market fit, czyli dobre dopasowanie produktu do potrzeb i wymagań rynku, jest bowiem szalenie ważnym czynnikiem, który w wielu przypadkach może przesądzić o sukcesie całej inwestycji.
Rozwój produktu
Tworząc wersję MVP produktu, należy mieć na uwadze fakt, że nie jest to finalna wersja produktu – nawet w sytuacji, gdy jego prezentacja spotka się z entuzjastycznym przyjęciem ze strony pierwszych użytkowników. Idea MVP zakłada bowiem nieustannie doskonalenie i usprawnianie tworzonego rozwiązania. Wobec tego standardowy cykl Minimum Viable Product można przedstawić skrótowo według poniższego schematu:
- wykonanie małego, ale reprezentatywnego fragmentu oprogramowania;
- udostępnienie go pierwszym użytkownikom;
- zebranie feedbacku i badanie opinii wśród odbiorców;
- wprowadzanie zmian i doskonalenie pomysłów i zaimplementowanych rozwiązań.
Pozyskanie inwestorów
Warto również zwrócić uwagę na fakt, że udostępnienie MVP pozwala nie tylko zebrać wartościowy feedback, ale również daje szansę na pozyskanie potrzebnego finansowania. Podstawowa wersja produktu w jego początkowej fazie rozwoju może służyć bowiem jako proof of concept, stanowiący dowód na to, że prezentowany pomysł nie jest tylko bliżej nieokreśloną koncepcją, ale stanowi wartościowy produkt o dużym potencjale.