Startup to rodzaj działalności, która zazwyczaj obarczona jest sporym ryzykiem niepowodzenia. Dobrze zaplanowany biznesplan oparty na przemyślanym i innowacyjnym pomyśle niejednokrotnie okazuje się jednak ogromną szansą, z której ochoczo korzystają zwłaszcza młodzi, ambitni przedsiębiorcy posiadający ciekawą wizję na swoją działalność. Dowodów na to dostarcza scena startupowa w Polsce, gdzie wymienić można wiele młodych firm, które okazały się rynkowym strzałem w dziesiątkę. Z tego wpisu dowiesz się konkretnie, co to jest startup, jak go założyć, a także poznasz wybrane polskie startupy, które osiągnęły globalny sukces. Sprawdź 3 najlepsze polskie startupy z naszej listy!
Co to jest startup?
Z pewnością każdy z nas spotkał się już wielokrotnie z określeniem, jakim jest startup. Co to znaczy w dokładnej definicji? Pod terminem startup zazwyczaj rozumie się młodą, nowo powstałą spółkę, które chce wprowadzić na rynek nowy, wyróżniający się wysokim stopniem innowacyjności produkt lub usługę. Celem tego rodzaju firm okazuje się zatem przede wszystkim szybki wzrost, wypracowanie skalowalnego modelu biznesowego i stabilnego źródła przychodu.
Do najczęściej wskazywanych wyróżników charakteryzujących startup w Polsce zalicza się:
- stosunkowo krótką historię działalności (zwykle przyjmuje się okres działalności w przedziale 5-10 lat);
- wysoki poziom innowacyjności;
- skalowalność;
- wyższe ryzyko niż w przypadku tradycyjnych przedsiębiorstw (z którym w parze idzie jednak zwykle znacznie wyższy zwrot z inwestycji, jeśli biznes spotka się z rynkowym sukcesem).
Finansowanie młodych firm typu startup odbywa się najczęściej z pomocą środków własnych założycieli (bootstrapping), a także ze środków funduszy venture capital, crowdfundingu lub za pomocą wsparcia finansowego udzielanego przez aniołów biznesu.
Odpowiadając na pytanie, co to jest startup, wiele osób zastanawia się również, w którym momencie rozwoju przedsiębiorstwo tego typu traci status młodej spółki. Punktem granicznym zazwyczaj okazuje się w tym przypadku osiągnięcie zysku, fuzja czy też przejęcie spółki.
Jak założyć startup w Polsce? Etapy rozwoju startupu
Mając ugruntowany pomysł na startup, kolejną kwestią pozostaje sposób założenia tego rodzaju spółki. Standardowy proces rozwoju startupu w Polsce można przedstawić w kilku kluczowych etapach.
Pierwszym etapem w procesie rozwoju startupu jest wstępna weryfikacja potrzeb rynkowych i oczekiwań potencjalnych odbiorców – tzw. pre–seed stage. Jest to moment, w którym zazwyczaj gotowy produkt docelowy jeszcze nie istnieje, a sam startup nie został oficjalnie zarejestrowany ani nie otrzymał niezbędnego dofinansowania. W tej fazie założyciele skupiają się przede wszystkim na planowaniu koncepcyjnym produktu wraz z jego poszczególnymi założeniami i analizowaniu zasadności samego pomysłu, a także szacowaniu możliwości jego powodzenia na rynku docelowym. Etap weryfikacji początkowej wizji jest jednym z kluczowych i jednocześnie najtrudniejszych zadań, jakie stoją przed założycielami startupu. Jest to również faza konieczna do tego, by zbadać zapotrzebowanie na planowany produkt/usługę czy też znaleźć perspektywiczną niszę rynkową, w którą warto następnie zainwestować.
Kolejnym etapem rozwoju startupu w Polsce jest tzw. seed stage, czyli walidacja pomysłu na biznes. W tym momencie zaczyna się zazwyczaj organizować struktura startupu, a zatem jest to odpowiedni czas na walidację podjętych hipotez biznesowych. Zwykle firmy startup posiadają już wówczas pierwszy, najbardziej podstawowy prototyp swojego rozwiązania. Prezentując go, mają one szansę na pozyskanie inwestorów i przekonanie ich, że tworzony produkt przejawia realne szanse na powodzenie. Dzięki wersji prototypowej produktu możliwa jest również weryfikacja tego, czy proponowane rozwiązanie wywołuje zainteresowanie wśród obranej grupy docelowej.
Następnym krokiem jest early stage, czyli stworzenie wersji MVP produktu (ang. Minimum Viable Product). Jest to produkt we wczesnej fazie rozwoju, który posiada kilka najważniejszych funkcjonalności. Celem budowania MVP jest przede wszystkim sprawdzenie reakcji wczesnych użytkowników i zebranie feedbacku, który pomoże w usprawnieniu finalnego rozwiązania. Na tym etapie startup zazwyczaj posiada już własny zespół developerski, zaczyna definiować obrany model biznesowy i zajmuje się poszukiwaniem niezbędnego finansowania.
Ważnym momentem cyklu życia startupu jest etap skalowania (tzw. growth stage). Jest to czas sukcesywnego wzrostu startupu, który posiada już zweryfikowany produkt i w związku z tym może przejść do wdrażania pierwszych działań marketingowo-sprzedażowych. Obserwując startupy w Polsce, można zauważyć, że ten etap okazuje się często najbardziej wymagający i obarczony największym ryzykiem.
Ostatnią fazą rozwoju startupu jest ekspansja (tzw. expansion stage) na nowe rynki zagraniczne, co ma na celu transformację z młodej spółki w dojrzałe przedsiębiorstwo. Wówczas mowa również o pierwszych dużych zyskach finansowych i stopniowym dążeniu do osiągnięcia zwrotu z podjętej inwestycji. Niekiedy rozwój startupu kończy się sprzedażą spółki inwestorom branżowym.
Najlepsze polskie startupy – przykłady
Wśród znanych startupów w Polsce wymienić można nawet takie, które osiągnęły sukces nie tylko na rodzimym gruncie, ale również z powodzeniem wyszły na rynki międzynarodowe. Jakimi osiągnięciami może pochwalić się polska scena startupowa? Poniżej znajdziesz listę trzech polskich startupów, którym udało się osiągnąć ogromny sukces.
ZnanyLekarz
ZnanyLekarz to koncept obecny na rynku już od 2010 roku, którego większości osób z pewnością nie trzeba przedstawiać. Jest to polski DocPlanner, czyli specjalna platforma stworzona do bezpłatnych rezerwacji wizyt medycznych, która oferuje dodatkowo możliwość udzielania opinii na temat odwiedzonych specjalistów. Platforma jest zintegrowana z Google, co sprawia, że użytkownicy mają możliwość błyskawicznego zakładania kont, a zarezerwowane wizyty lekarskie zapisują się automatycznie w ich kalendarzu. Obecnie ZnanyLekarz prężnie funkcjonuje w ok. 20 krajach na całym świecie, obsługując każdego miesiąca miliony pacjentów i lekarzy. Platforma stale się rozwija, dodając nowe funkcjonalności. Aktualnie użytkownicy mają możliwość rezerwowania lub odwoływania wizyt lekarskich, a także mogą korzystać z szybkich teleporad.
Allegro
Początek powstania spółki sięga 2011 roku, kiedy miało miejsce połączenie kilku mniejszych firm z branży e-commerce (m.in. OXL Poland, OtoMoto, Ceneo). Po pomyślnej fuzji Allegro stało się wiodącą w tej dziedzinie spółką na polskim rynku. Serwis aukcyjny oferuje bowiem wysokie bezpieczeństwo zakupów, a wszystkie transakcje są na bieżąco monitorowane. Platforma sukcesywnie wprowadza również szereg dodatkowych udogodnień takich jak np. AllegroSmart.
Booksy
Booksy to bez wątpienia jedna z najpopularniejszych platform do rezerwacji wizyt online w branży Wellness & Spa (salony kosmetyczne i fryzjerskie), która jest zintegrowana z Google, Facebookiem, Instagramem oraz Yelpem. Startup rozwinął się do tego stopnia, że dorobił się własnego biura w San Francisco i wciąż zrzesza kolejne miliony aktywnych użytkowników, prężnie działając na rynku USA.