Protokoły http i https w adresach internetowych to coś, na co niejednokrotnie każdy z nas zwrócił uwagę. Mimo że są one integralną częścią URL, wciąż wiele osób nie rozumie różnicy między http a https. W tym artykule wyjaśniamy zatem, co to jest http, czym różni się strona http od witryny zawierającej w swym adresie protokół https i jakie ma to znaczenie zarówno dla użytkowników, jak i pozycji strony w wynikach wyszukiwania.
Http i https – najważniejsze informacje
Skróty http i https odnoszą się do protokołów komunikacji serwera z klientem. Innymi słowy, rzecz dotyczy sposobu, w jaki użytkownik, który wchodzi na daną witrynę internetową, otrzyma informację z serwera zawierającą wywoływaną przez niego treść strony.
Protokół https, jak i http stanowią integralną część adresu URL (ang. Uniform Resource Locator). Z tego powodu adres każdej strony internetowej, która wyświetla się w pasku przeglądarki, jest zawsze poprzedzony odpowiednim protokołem: http lub https. Nawet jeśli wpisujemy bezpośrednio w okno wyszukiwarki konkretny adres, zostanie on każdorazowo automatycznie uzupełniony o właściwy atrybut, gwarantując tym samym prawidłowe wyświetlenie żądanej strony internetowej. To, o czym należy pamiętać, to natomiast fakt, że – ze względu na konstrukcję URL – adresy strony z protokołem http oraz adresy zawierające https nie są tożsame, ale stanowią dwa odrębne adresy internetowe.Co to http?
Co to http?
Protokół http (ang. Hypertext Transfer Protocol) odpowiada za komunikację użytkownika z serwerem, na którym gromadzone są pliki strony www, i pozwala na przesyłanie danych. Celem jest wyświetlenie treści serwisu internetowego konkretnemu użytkownikowi, który wysłał dane żądanie. Warto dodać, że http należy do tzw. protokołów bezstanowych, co oznacza, że nie odpowiada za przechowywanie danych. To sprawia, że sam serwer nie jest obciążony zbyt dużą ilością danych, w związku z czym może działać dużo szybciej.
Fakt ten okazuje się jednak nieco problematyczny, jeśli użytkownik korzysta z danej witryny kilka razy w ciągu krótkiego czasu – wówczas wywoływane żądanie musi być każdorazowo pobierane z serwera od nowa, ponieważ http nie pamięta poprzedniej sesji.
W celu wyeliminowania tych niedogodności, strony zawierające protokół http są wspierane przez pliki cookies. Tzw. ciasteczka pozwalają bowiem na gromadzenie danych na temat użytkowników odwiedzających stronę internetową. Dane zgromadzone w ten sposób mogą być następnie wykorzystywane w określonych celach przez właściciela serwisu.
Co to jest https?
Protokół https (ang. Hypertext Transfer Protocol Secure) jest co do zasady rozszerzoną o szyfrowanie wersją protokołu http, która domyślnie działa na porcie 443. Protokół https używa certyfikatu SSL (ang. Secure Socket Layer) do przenoszenia danych w celu większego zabezpieczenia strony, uniemożliwiając jednocześnie użytkownikom nieautoryzowanym uzyskanie dostępu do przechowywanych danych. Pozwala to uniknąć ryzykownych sytuacji takich jak przechwycenie danych lub ich modyfikacja.
Oznaczenie protokołu https znajduje się w polu wyszukiwania przed adresem internetowym strony, pozostając jego integralnym elementem. Protokół https stosuje się dziś w większości serwisów, w tym szczególnie w przypadku witryn internetowych, wobec których wymagane jest większe bezpieczeństwo i zaufanie. Z tego powodu https powinien być bezwzględnie obecny m.in. przy adresach:
- stron bankowości elektronicznej;
- stron kantorów;
- serwisów oferujących pożyczki;
- sklepów internetowych;
- stron, które dopuszczają możliwość płatności kartą kredytową;
- stron oferujących możliwość rejestracji i logowania użytkowników;
- stron, które pobierają dane osobiste od użytkowników.
W czym tkwi różnica między http a https?
Kluczową różnicą między http a https jest, jak wspomniano, certyfikat SSL, który posiada jedynie protokół https. Tym samym gwarantuje on dodatkowe zabezpieczenia, dzięki czemu połączenie jest szyfrowane i pozwala na przesyłanie danych w sposób utrudniający ich niepożądane przechwycenie. Natomiast w przypadku stron http nie da się wyeliminować ryzyka przechwycenia danych przez osoby nieuprawnione.
Dodatkowo warto zwrócić uwagę na to, że w przeglądarkach internetowych bezpośrednio przy adresie URL pojawia się komunikat o tym, że dana strona nie posiada certyfikatu SSL. Powiadomienie takie osłabia wiarygodność witryny i budzi niepewność wśród użytkowników, a nawet może zniechęcić potencjalnego klienta od dokonania konwersji czy dalszego przeglądania serwisu.
Http czy https?
Zastanawiając się, co jest lepszym wyborem: http czy https, trzeba przyznać, że długofalowa polityka Google jednoznacznie wskazuje, że rekomendowanym rozwiązaniem jest protokół https. Ma to bezpośredni związek z bezpieczeństwem witryny i pozytywnymi doświadczeniami użytkowników i ich większym zaufaniem do odwiedzanej strony internetowej. Protokół https pozwala bowiem na szyfrowanie całej komunikacji – wliczając w to adresy URL, historię przeglądania czy numery kart kredytowych.
Potwierdzeniem przewagi protokołu https nad stronami http jest fakt, że witryny https osiągają zdecydowanie wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania Google. Większy ruch na stronie i lepsza konwersja to efekt wynikający właśnie z lepszego zabezpieczenia strony i większego zaufania ze strony użytkowników.
Jak przejść z http na https?
Zmiana z http na https jest rekomendowana przez Google już od 2014 roku. Proces ten nie należy do szczególnie trudnych czy skomplikowanych, jednak z pewnością jest dość czasochłonny, zwłaszcza w przypadku dużych, rozbudowanych serwisów o wielu podstronach. Kroki, które należy podjąć w tym celu, to kolejno:
- wybór preferowanego typu certyfikatu SSL (rekomenduje się 2048-bitowe certyfikaty – można kupić je u dostawcy hostingu, który z pewnością pomoże również w procesie instalacji);
- stworzenie mapy URL i przekierowanie linków z http na https;
- aktualizacja grafik;
- aktualizacja linków wewnętrznych i zewnętrznych;
- aktualizacja przekierowań;
- ponowne dodanie strony internetowej w Google Search Console;
- przygotowanie pliku robots.txt;
- bieżące monitorowanie pozycji serwisu;
- testowanie strony (analiza ruchu po wprowadzonych zmianach, optymalizacja).
Jak http i https wpływają na pozycjonowanie strony?
Bezpieczna witryna ma znaczący wpływ na SEO i pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Google nie tylko rekomenduje korzystanie z protokołu https, ale wręcz premiuje strony, które go posiadają, windując je na wyższą pozycję niż witryny oparte o http.
Pozytywny wpływ https na pozycjonowanie strony wynika również z tego, że użytkownicy, widząc, że serwis jest bezpieczny, a dane odpowiednio szyfrowane, zdecydowanie chętniej ją odwiedzają i wybierają częściej niż konkurencyjne strony pozbawione certyfikatu SSL. Wynika z tego, że użytkownicy bardziej ufają bezpiecznym witrynom internetowym, co ma bezpośrednie przełożenie na większy ruch na takich stronach i większą konwersję.