Projektowanie aplikacji mobilnych w ostatnich latach stało się niezwykle popularną usługą. Jednocześnie opracowanie i wykonanie nowego rozwiązania cyfrowego czy też efektowne zaktualizowanie jej bieżącej wersji to zadanie wymagające solidnych nakładów pracy, czasu i pieniędzy. Aby dokonać ostatecznej wyceny aplikacji, należy uprzednio określić konkretne potrzeby biznesowe i oczekiwania w zakresie jej przyszłych funkcjonalności. To sprawia natomiast, że wysokość budżetu potrzebnego do stworzenia aplikacji mobilnej każdorazowo ma charakter warunkowy. Ile kosztuje zrobienie aplikacji i od czego zależy wysokość potrzebnych nakładów finansowych? Sprawdź!
Wycena i koszt stworzenia aplikacji mobilnej – najważniejsze kwestie
Każda osoba, która ma ugruntowany pomysł na aplikację, na pewno chciałaby możliwie najszybciej wcielić swoją wizję w życie, projektując nowe rozwiązanie cyfrowe i oddając je użytkownikom. O ile jednak przygotowanie MVP aplikacji jest stosunkowo szybkim i z zasady niskobudżetowym rozwiązaniem, o tyle stworzenie aplikacji w jej finalnej, docelowej wersji jest już czasochłonnym i złożonym procesem, polegającym na ciągłym doskonaleniu wdrażanych rozwiązań. Jest to ponadto wieloetapowe przedsięwzięcie, na które składa się m.in.:
- pre-development;
- przygotowanie zestawienia wymagań funkcjonalnych aplikacji;
- projektowanie architektury aplikacji;
- prototypowanie aplikacji;
- przygotowanie strony front-end i back-end oprogramowania;
- testowanie;
- publikacja na platformie docelowej;
- bieżące utrzymanie i konserwacja.
Jak można zatem zauważyć, finalna wersja aplikacji to produkt wielu specjalistów, w tym nie tylko samych programistów, ale również analityka biznesowego, projektantów UX oraz UI, specjalistów QA, project managerów, testerów oprogramowania czy administratorów systemu. Poszczególne etapy projektowania aplikacji wymagają więc zaangażowania wielu specjalistów o zdywersyfikowanych kompetencjach, co w oczywisty sposób generuje wydatki i wpływa na finalny koszt aplikacji mobilnej.
Co składa się na koszt stworzenia aplikacji?
Trudności z jednoznacznym określeniem, ile kosztuje stworzenie aplikacji mobilnej, wynikają przede wszystkim z wielości dostępnych rozwiązań technologicznych, które powodują, że koszt aplikacji może być naprawdę zróżnicowany.
Jednocześnie w całym procesie projektowania nowego produktu cyfrowego jedną z pierwszych i najistotniejszych kwestii, jaką należy ustalić, jest właśnie oszacowanie budżetu potrzebnego na realizację planowanego przedsięwzięcia. Niedoszacowanie funduszy to wciąż bowiem zmora wielu firm technologicznych i problem, który skutecznie może zablokować niejeden projekt IT. Co warto więc wziąć pod uwagę, rozważając ostateczny koszt aplikacji mobilnej? Poniżej znajdziesz listę kilku kluczowych aspektów, które mają zasadniczy wpływ na to, ile kosztuje stworzenie aplikacji.
Stack technologiczny
Planując stworzenie aplikacji mobilnej, jedną z pierwszych spraw, jakie należy ustalić, jest wybór odpowiednich technologii. W tym celu warto rozważyć kilka podstawowych kwestii, odpowiadając na pytania takiej jak:
- jakie jest przeznaczenie aplikacji?
- na jakich docelowych urządzeniach ma działać aplikacja?
- co jest głównym celem tworzenia aplikacji?
Niezwykle istotny w trakcie tworzenia aplikacji mobilnych jest wybór platformy docelowej: Android, iOS lub innej. Ponadto aplikacje można dziś projektować zarówno natywnie, jak i wieloplatformowo czy PWA. Obecnie możliwych podejść jest naprawdę wiele, a każde z nich wiąże się z nieco innymi kosztami. Najważniejsze jest jednak to, aby wybrać rozwiązanie optymalne z punktu widzenia konkretnej aplikacji.
Funkcjonalności aplikacji
Aby aplikacja mobilna mogła pomyślnie spełniać określone cele biznesowe, powinna zostać wyposażona we wszystkie niezbędne funkcjonalności. Dostępne w aplikacji funkcje mają bowiem bezpośredni związek z użytecznością i efektywnością projektowanego rozwiązania, a także przekładają się na poziom satysfakcji użytkowników.
Koszt aplikacji mobilnej z wieloma zaawansowanymi funkcjonalnościami będzie w oczywisty sposób wyższy niż koszt zaprojektowania prostych rozwiązań o nieskomplikowanych funkcjach, uruchamianych jedynie raz na pewien czas. Wyższa cena wynika przy tym nie tylko z bardziej zaawansowanych funkcji, ale również z konieczności przeprowadzenia bardziej rozbudowanych testów stworzonego oprogramowania (testy jednostkowe, integracyjne, a także przygotowanie środowiska testowego dla klienta)
UX design
Niezależnie od tego, ile wyniesie nas stworzenie nowego produktu cyfrowego, koszt aplikacji mobilnej nie zwróci się, jeśli nie będzie użytkowników chcących z niej korzystać. Jednocześnie współcześni odbiorcy aplikacji doceniają jedynie te rozwiązania, które są atrakcyjne wizualnie, przejrzyste i czytelne, a przy tym użyteczne i w pełni funkcjonalne.
Fakt ten decyduje z kolei o tym, że design interfejsu i UX (User Expercience) to obecnie jedne z najważniejszych elementów w procesie projektowania każdej aplikacji. Estetyczny, nowoczesny projekt, ergonomiczny i intuicyjny interfejs, wygoda i łatwość użytkowania – to kluczowe wymogi stawiane aplikacjom mobilnym, których niespełnienie może przesądzić o klęsce produktu. Należy jednak mieć na uwadze, że profesjonalne narzędzia do projektowania wymagają wykupienia potrzebnych licencji, za którymi idą konkretne koszty. Mimo to UX design to kwestia o priorytetowym znaczeniu, mogącą w znaczący sposób wpłynąć na późniejszy sukces aplikacji i zwrot inwestycji.
Stopień rozbudowania a koszt aplikacji
Kryterium złożoności produktu to podstawa w trakcie szacowania kosztu aplikacji mobilnej. Im bardziej nietypowa i skomplikowana architektura aplikacji, tym wyższy koszt zaprojektowania takiego rozwiązania. Jeśli dodatkowo ma być to produkt szyty na miarę, dopasowany do unikalnych potrzeb biznesowych i adresujący wyszukane cele, finalny koszt aplikacji może urosnąć jeszcze bardziej.
Wykonawca
Na koniec warto dodać, że koszt aplikacji mobilnej zależy również od tego, kto będzie odpowiedzialny za jej wykonanie. Może to być np. software house albo freelancer. To, na czyje usługi warto się zdecydować, wynika przede wszystkim ze stopnia złożoności projektu. Firmy z długoletnim doświadczeniem przy dużych, innowacyjnych projektach mogą dyktować nieco wyższe ceny niż pracujący na własny rachunek freelancer. Ostateczną decyzję warto więc podjąć po dogłębnej analizie potrzeb projektu i oszacowaniu budżetu, jaki możemy przeznaczyć na to przedsięwzięcie.