Postępująca cyfryzacja, szybka automatyzacja procesów oraz przeniesienie dużej liczby działań do strefy online – tak wyglądają obecnie realia wielu firm. O ile już wcześniej dział IT lub przynajmniej specjalista tej dziedziny był obecny w średnich i większych przedsiębiorstwach, o tyle z uwagi na wdrażane zmiany odpowiednie zaplecze techniczne stało się konieczne również w mniejszych firmach. Czym zajmuje się specjalista IT i czym grozi rezygnacja z jego zatrudnienia? Co mogą zrobić biura, które nie inwestują w zaplecze technologiczne? W naszym poradniku podpowiadamy też, na czym polega outsourcing usług IT.
Obowiązki działu IT
Dlaczego prace wykonywane przez dział IT są tak istotne, szczególnie w czasach zwiększającej się liczby aktywności prowadzonych w sieci? Aby odpowiedzieć na to pytanie, musimy wyjaśnić, czego dotyczą działania z zakresu IT. Najogólniej mówiąc, są to prace związane z szeroko rozumianym bezpieczeństwem sieciowym firmy. Informacje na temat jej działalności mogą bowiem być obiektem zainteresowania przestępców cyfrowych, odpowiedzialnych za włamania do systemu, uniemożliwienie działań kluczowych dla funkcjonowania przedsiębiorstwa lub kradzieże danych klientów oraz informacji biznesowych. Wykwalifikowany specjalista IT zajmuje się kontrolowaniem bezpieczeństwa systemu zarówno z zewnątrz, jak i od środka, po stronie pracowników mających dostęp do znajdujących się w chmurze informacji firmowych.
Dlaczego brak działu IT jest problematyczny?
Posiadanie działu IT nie jest obowiązkowe. Warto jednak mieć na uwadze, że zaplecze techniczne odpowiedzialne za stabilność systemu jest jedną z podstawowych metod zapobiegania ryzyku związanemu z bezpieczeństwem przetwarzanych danych. Wspomniano już o zagrożeniu z uwagi na wewnętrzne i zewnętrzne ataki oraz próby przechwycenia informacji. Poza stałą kontrolą, wśród zadań działu IT znajduje się również ciągłe poprawianie funkcjonowania sieci wewnętrznej. Wsparcie specjalisty IT ułatwia wykonywanie takich czynności jak:
- nadawanie dostępów do treści – po zatrudnieniu nowej osoby, wdrożeniu kolejnego narzędzia czy zwiększeniu zakresu odpowiedzialności, konieczne jest udostępnienie danych logowania oraz przekazanie uprawnień;
- kontrola haseł – stosowanie zróżnicowanych, szyfrowanych ciągów znakowych, potwierdzanych uwierzytelnianiem dwuskładnikowym to obecnie najbezpieczniejsza forma ochrony treści, jednak wymaga ona regularnych zmian, które również znajdują się w kompetencjach specjalisty IT;
- aktualizacja systemu – z perspektywy cyberbezpieczeństwa kluczowe jest, by oprogramowanie, na którym pracuje firma, było na bieżąco aktualizowane, co również należy do obowiązków osób zatrudnionych jako zaplecze technologiczne.
Rozwiązania dla firm bez działu IT
W jaki sposób zadbać o bezpieczeństwo cyfrowe, jeśli firma nie ma działu IT? Najprostszym rozwiązaniem jest zatrudnienie odpowiedniej osoby na stanowisko specjalisty, co jednak może wiązać się z koniecznością długiego poszukiwania oraz sprawdzania kompetencji przez osoby, które nigdy tego nie robiły. W takiej sytuacji można rozważyć zastosowanie innej metody, jaką jest IT outsourcing lub skorzystanie z usług RPO. Na czym polegają te opcje?
Outsourcing IT
W przypadku pojedynczych, krótkotrwałych projektów, wymagających współpracy ze specjalistą IT, dobrą praktyką na początek może być wynajem takiej usługi na określony czas. W jej ramach możliwe jest wynajęcie całego zespołu, co pozwoli na dostosowanie do potrzeb przy jednoczesnej dywersyfikacji kosztów. Oddelegowanie projektu w ręce zewnętrznych specjalistów nie oznacza jednak utraty kontroli nad procesem – firmy zajmujące się usługami outsourcingu IT dbają o pełną transparencję w trakcie przeprowadzanych działań, a ich klienci zachowują całkowitą decyzyjność.
Prywatny specjalista IT – RPO
Kontynuacja projektu wymaga stałej współpracy w zakresie bezpieczeństwa informatycznego? W takiej sytuacji do poszukiwań osoby o odpowiednich kwalifikacjach można wykorzystać metodę RPO (ang. Recruitment Process Outsourcing). Polega to na oddaniu w ręce agencji rekrutacyjnej całości procesów związanych z pozyskaniem nowego pracownika – od ogłoszenia po proces wdrożeniowy. Gwarantuje to uzyskania wysokiej jakości współpracy bez czasochłonnych działań ze strony organizacji.